Årets gang, 1997

Årets gang, 1997

Årets gang, 1997

Af Palle Pors, skoleleder.

Januar

  • Vi starter på vores CD-indspilning. Musikken lavet om til lyd-studie i 14 dage.
  • Jeg holder foredrag om skolens første tid.
  • Alle ansatte drager på en-dagskursus, men forældrene underviser børnene.
  • “Trio mobil” holder en meget flot koncert for vore børn.
  • Lone Hertz holder et flot foredrag på skolen.

Februar

  • Den 19. revy kører af stabelen, med 158 mennesker ved bordene.
  • Fastelavnsfest på skolen, med dejlige hjemmebagte boller.
  • 8-9. klasse på skitur til Skei i Norge. De kommer hjem og beretter at de har været i det samme område som vores dronning. 

Marts

  • Ronja Røverdatter projektet bliver afviklet. Alle 102 børn er på scenen eller har en funktion bag. Det er første gang vi prøver at have alle børn på scenen i samme stykke. Flot flot stykke.
  • Forældresamtaler med alle børns forældre.
  • Stort forældremøde.

April

  • 8-9. klasse på historietur rundt på Fyn.
  • Havedag med 35 deltager og lige så mange børn.
  • Generalforsamlingen afviklet.
  • Go´dage for 4-9. klasse.

Maj

  • Skovtur for hele kredsen
  • Ældrekomsammen med hyggeklubben og Åhaven.
  • Skriftlige prøver afvikles for første gang i skolens 138 årige historie.
  • Konfirmation.
  • Naturfagstur til Thurø med 5-9. klasse.
  • “Læsestuen” etableres efter vi har fået/købt en del bøger fra Rolfsted bibliotek.
  • Musikskolens forårskoncert.

Juni

  • Besøg fra vores venskabsskole i Hanved.
  • Stor lejrtur i Hillerød og på Langeland.
  • Stiftende generalforsamling for vores nye tiltag: Legeskolen.
  • Hele CDén skal spilles om igen, dog denne gang i studie.
  • Sidste skoledag

August

  • Skole og Legeskolen starter op.
  • Første fællesspisningsarrangement med 110 mennesker.
  • 8-9. klasse afsted på Nordisk tur til Jotunheim.

September

  • Idrætsdag i Højby sammen med 5 andre friskoler.
  • Vi holder filmuge for alle på skolen. Vi ser, laver og diskuterer film til den store guldmedalje.
  • Projekt “ældre hjælper børn” er kommet igang med stor succes. De ældre smører madpakke en gang om ugen til børnene.
  • Klasseforældremøderne afviklet.

Oktober

  • Vi holder havedag, med rigtig mange mennesker.
  • Vores kulturaften, med afsløring af nye malerier, CD-præsentation, premiere på børnenes kortfilm.
  • Anden aften med fællesspisning. Dansk bøf…. uhmmm.
  • Åbent-hus dag med skema.
  • Tirsdagsaften starter med 125 tilmeldte på 8 hold.

November

  • Skuespil af 5-6. klasse og derefter skolefest.
  • Efterårsmøde i Fynske afdeling.
  • Vores animationsfilm bliver præmieret i Kerteminde. Flot.
  • Vi holder en ekstra emneuge, da vi vinder animationsbussen igen.
  • Indskrivning til kommende BH-klasse.

December

  • Julehyggedag, hvor skolen bliver pyntet op.
  • Julemøde med krybbespil og Lucia.
  • Afslutning på tirsdagsaften.
  • Sidste skoledag med kirkegang.
  • Juletræ 4. juledag. Julemanden besøgte os igen efter års pause.

Efterskrift

Se det var en del af de arrangementer der har været i løbet af 1997 og når de sådan står listet op, synes de måske ikke af så meget, men I ved jo alle, at hver eneste arrangement har kostet tid, kræfter, engagement for at blive en succes. Og heldigvis er der mange om at løfte de store læs. Først har vi selvfølgelig børnene og de ansatte, men hver gang vi har spurgt Jer forældre og skolekredsmedlemmer om hjælp, har vi fået et positivt svar tilbage og dermed grønt lys til at kører videre. Ved siden af disse højdepunkter har vi jo haft almindelige ture rundt i nærmiljøet og på Fyn og så den helt almindelige hverdag, der så absolut er den væsentligste. Det helt nære møde mellem barnet og læreren, hvor en “sag” er under behandling. Mødet mellem to mennesker, der forhåbentlig begge går ind i den læringssituation det er for begge parter, er det fundamentielle i alle skolers inderste væsen. Denne helt direkte pædagogiske kontakt mellem to mennesker, hvor livets trolddom og bogstavernes mystik bliver bragt videre til nye livsbaner, er barnets rødder og sikre base. Vi må aldrig forledes til at tro, at anden form for undervisningsvirksomhed kan erstatte mødet mellem læreren og barnet eller for den sag skyld mellem forældrene og barnet. Det er her livets bjælder ringer og her at ægte læring foregår. Denne hverdagssituation er den der bærer alle de andre arrangementer og uden at den lykkes hver dag, er det umuligt at gennemføre et stort projekt som f.x. Ronja forestillingen. Vi vil så gerne alle de store ting, men jeg mener ikke vi har en chance for at noget positivt ud af den, hvis ikke den daglige undervisning lykkes.

Leave a Reply