Bornholmerstil

Af Rikke Povlsen.

Mandag d. 20. august

I dag tog vi toget fra Nyborg Station til Københavns Hovedbanegård. Vi gik over til Axelborg, hvor min far viste os rundt. Da vi stod oppe på toppen af bygningen, kunne vi se lige ned på Tivoli. Lidt senere var vi i Tivoli, og det var rigtig sjovt. Kl. 20.00 gik vi over på Hovedbanegåden. Vi skulle med S-tog til Køge, hvor færgen til Rønne sejler fra. Alle var meget trætte, da vi var på færgen, og jeg faldt hurtigt i søvn, selvom jeg sov på gulvet under et bord. GODNAT.

Tirsdag d. 21. august

Vi skulle af færgen senest kl. 06.30, så vi blev nødt til at stå tidligt op. Torben fandt et sted i læ, hvor der stod nogle borde og bænke. Torben og nogle af drengene hentede noget morgenmad, og bagefter (til Kenneths store fornøjelse) var der et valgfrit stykke winerbrød hos en bager. Vi kørte i bus til Natur Bornholm, hvor vi blandt andet så en forstenet vandmand og noget forstenet havbund. Da vi havde kigget lidt på musset, kørte vi i bus til Østerlars Rundkirke, hvor vi først spiste frokost og bagefter var inde i kirken. Næste stop var Gudhjem, hvor vi fik lov til at gå lidt rundt i gaderne og kigge, og sidste stop var Helligdomsklipperne og Den Sorte Gryde. Endelig kom vi frem til Sandvig Familiecamping. Jeg boede sammen med Sabina, Åse og Camo. Om aftenen spillede vi fuck. Det er det samme som fisk, men vi har bare byttet om på fuck og fisk. Den nat sov jeg rigtig godt. GODNAT.

Onsdag d. 22. august

“Bank, bank, bank, bank, bank, bank…” Så vågnede jeg. Det var Erik, der stod og bankede på vores vindue, det var åbenbart hans måde at vække os på. Vi havde travlt den morgen, for vi skulle gå til Hammershus, og vi skulle være der rimelig tidligt. Vi skyndte os at skovle lidt morgenmad indenbords, så travede vi af sted til Hammershus. Mærkeligt nok gik vi hele tiden op ad bakke, især hvis man spørger Camo, og det blev ikke bedre af, at vi havde en rygsæk at slæbe på. Jeg slæbte også på Sabina, ikke fordi det ikke var hyggeligt, men det var i hvert fald lidt anstrengende.

Endelig nåede vi frem til Hammershus, hvor en guide ventede på os. Først gik vi indenfor, hvor vi skulle være med til et lille historisk skuespil. Det var da meget sjovt, i hvert fald sjovere end hvis ham guiden bare havde stået og snakket. Bagefter gik vi op til selve borgruinen. Jeg synes, det så meget imponerende ud, især når man tænker på, at alt er lavet uden kraner og gravemaskiner og alt det der.

Jeg ved ikke, om det bare er mig, men jeg synes simpelthen, at ham guiden var helt vild sjov. Han fortalte små historier, bl.a. om hvordan man kom (eller ikke kom) op til borgen. Til den ene side er der hav, de to sider er der stejle bakker og skrænter, og til den sidste side hvor vejen er, er der et porthus med vagter og fælder.

Desværre var det meget tåget, så udsigten var ikke særlig god. Vi var inde i borgens kirke, der var meget moderne for sin tid. Der var nemlig gulvvarme. Der var et hul i jorden udenfor kirken, og det hul var indgangen til et gangsystem under kirkens gulv. Før gudstjenesten sendte man så en mand ind under gulvet for at tænde små bål i gangene, og på den måde fik de gulvvarme i kirken. Det er da smart.

Da vi havde set hele borgen og spist en tvangs-gulerod, gik vi et lille stykke hen til et busstopsted. Vi tog bat-bussen til Allinge. Der var et lille marked i en af de små gader. Vi gik rundt og kiggede lidt, der var et par gamle damer, der sad og strikkede jordbærhuer. Den ene strikkede af uld, den anden strikkede akryl. Jeg havde for længst forelsket mig i sådan en hue, og for en gangs skyld var jeg ikke nærig, jeg valgte den af uld. (Den var selvfølgelig dyrest).

Til frokost fik vi røgede sild og laks og noget andet fisk. Det smagte bare super godt. Vi sad på Det Skandinaviske Grundfjeld på havnen i Allinge og nød maden, der blev revet væk i en voldsom fart. Mums… Bagefter gik/klatrede/hoppede Jens, Sabina og jeg rundt på klipperne. Jens gik næsten helt ud til vandkanten, det skulle han nok ikke ha´ gjort. Han stod med ryggen til vandet, og lige pludselig kom der en giga bølge, så det sprøjtede op på ham. Det så rigtig sjovt ud, men det var det nok ikke, for han blev rimelig våd.

Vi tog den nye hurtig-færge til Christiansø. Den gyngede lidt meget, men de fleste synes, det var sjovt. Undtagen Åse. Hun fik det lidt dårligt, men hun kastede ikke op. På et tidspunkt kom der en kæmpestor bølge, imens jeg gik mellem to stolerækker på vej over på den anden side af dækket. Der sad nogle, jeg ikke kendte, og spiste, og da “jorden” lige pludselig forsvandt under mig, var jeg lige ved at vælte ned i dem og deres leverpostejmadder, men heldigvis fik jeg hoppet et sæde længere frem og landede der i stedet. Det var heldigt.

Da vi havde sejlet lidt, kom solen frem og varmede. Så blev det endnu flottere at kigge på Bornholm, der blev mindre og mindre og til sidst forsvandt, så der kun var hav at se. På et tidspunkt, da Erik, Sabina og jeg stod og kiggede ud over vandet, kom der en stor hvid plastik-bold op fra vandet og ramte Sabina. Den havde hængt i et reb på siden af skibet, og da der så kom en stor bølge, var den fløjet op på dækket. Sabina slog sig heldigvis ikke, hun blev vist bare lidt forskrækket.

Da vi ankom til Christiansø, gik vi en tur rundt på øen. Vi så de bassiner hvor de samlede drikkevand op, og Det Skandinaviske Grundfjeld stak op over det hele. Det var en rigtig smuk og hyggelig lille ø. Vi var også på Frederiksø, den ligger lige ved siden af, og der er en lille gangbro imellem. Der var ikke så meget, at se, jeg tror, man kunne gå rundt om Frederiksø på 5-10 minutter. Det mest interessante var måske den badebro, vi fandt. Vi havde alle sammen lyst til at hoppe i, men det måtte vi altså ikke, vi havde heller ikke badetøj med… Åse fik en søsygepille, inden vi sejlede hjem igen, så jeg tror ikke, det var nær så slemt.

Vi gik hjem til campingpladsen slæbende på aftensmaden. Endelig hjemme.

Næsten alle var ved stranden og bade. Jeg synes, det var skide koldt, men det var meget dejligt. Camo og jeg fulgtes hjem og gik i bad, men det var en blandet fornøjelse. Vi havde fået et kort, vi skulle bruge til at låse os ind på toiletterne med, og på det kort var der ti kroner til at bade for. Varmt vand kostede en krone for fyrre sekunder, og koldt vand var gratis. Jeg startede med at skylle mit hår med koldt vandt, og putte Shampoo i. Så jeg satte kortet i maskinen og tog det ud igen lige med det samme, så jeg kun brugte en krone. Og så skal jeg ellers love for, at vandet blev varmt. Jeg prøvede at stille lidt på det med det kolde vand, men så var de fyrre sekunder lige pludselig gået, og vandet blev koldt igen. Det var godt nok en meget besværlig måde at tage bad på.

Den aften fik vi pitabrød med salat, frikadeller og kylling. Det smagte rigtig godt, jeg var altså også blevet sulten. Da vi havde spist, vaskede vi op og satte på plads. Den aften spillede vi også fuck, og det var rigtig sjovt som sædvanligt. Bagefter tog vi nattøj på, børstede tænder og gik i seng. GODNAT.

Torsdag d. 23. august

I dag skulle vi gå hen til Moseløkken Stenbrud. Det var næsten den samme vej som til Hammershus. På vejen til museet kunne vi se ned i selve stenbruddet, men desværre var det tåget igen i dag, så udsigten var ikke så god. Der var en mand, der fortalte lidt om Moseløkken Stenbrud og om andre stenbrud på Bornhom. Han fortalte også om bornholmerne, at dem fra Nordbonholm synes, at dem fra Rønne var snobbede, fordi de snakkede “rønne-fint”.

Bagefter gik vi ind på det lille museum og lærte noget om hvor på Bornholm de forskellige slags granit og sandsten er. Vi skulle også prøve at flække vores egen sten, så vi fandt en halvstor granit-sten, der gerne skulle være rimelig firkantet.

Guiden viste, hvordan man skulle lave riller på de to sider, så knuse en lille sten ovenpå den store, og bagefter give stenen en ordentlig en med en stor hammer. Det var ikke så ligetil, selvom det så ret overbevisende ud, da han gjorde det. Det med rillerne var meget nemt, det tog bare lidt tid, det var værre at få den til at flække dér, hvor man havde tænkt sig det. Hai var selvfølgelig mester til det, og det lykkedes også for mange af de andre, men min sten var virkelig umulig. Og det blev i hvert fald ikke bedre af, at Mathis havde vældig travlt med at gøre det for mig. Men jeg ville altså selv. Det eneste, der skete, var bare, at hjørnerne faldt af, og stenen blev mere og mere ikke-firkantet. Så til sidst gav jeg op, smed stenen over i bunken igen.

Efter at have kigget lidt å museet og spist en tvangsgulerod gik vi hjem til Sandvig Familecamping og spise frokost. Da vi havde spist, pakkede vi vores badetøj, der for de flestes vedkommende var vådt, ned i vores rygsække. Så gik vi hen til Opalsøen, hvor to mænd fra Action-tours ventede på os. Det første vi skulle prøve, var en slags svævebane ud over Opalsøen. Vi klædte om til badetøj, og Hai var selvfølgelig den første, der skulle prøve. Det fungerede sådan: De havde spændt en wire ud over søen. På den ene side af søen, der hvor vi stod, var der rigtig langt ned til vandet, og på den anden side var der søbred, så man kunne bade. Wiren var selvfølgelig på skrå. Der var et slags hjul på wiren, men i stedet for noget at sidde på var der to håndtag. Man fik redningsvest på, og så skulle man holde i håndtaget.

Den ene mand sendte én af sted, den anden sad i en gummibåd og sagde til, når man skulle slippe håndtaget. der var bundet et reb i håndtaget, så hvis man ikke turde slippe, ville rebet slippe op, håndtaget ville stoppe med et ryk, og man ville falde af, så man ikke forsatte direkte ind i klippen.

Jeg synes simpelthen, det var mega sjovt, det gik ikke helt vildt hurtigt, så jeg kunne godt nå at nyde turen. Og når man så slap, sagde det plask! Det var rigtig fedt. Desværre skar jeg mig på en sten, da jeg var på vej ind mod land, så jeg måtte bide smerten i mig, for jeg ville bare prøve igen. De to første gange slap jeg, når gutten i gummibåden sagde til, den tredje gang slap jeg selv lidt før, det måtte man gerne, hvis man huskede at sige det. Fordelen ved det var, at man fløj lidt længere i luften, inden det sagde PLASK.

Vi klædte om igen, og så var det blevet repelle-tid. Først fik vi udstyret på, så gik vi hen til begynder-klippen, der var 17-18 m. høj, og så fik vi lidt instruktion. Guiden havde bundet et par reb i et gelænder, så man lige kunne øve sig lidt. Erik var den første, der skulle prøve, og det gik ganske fint. Han havde jo også prøvet det før. Så var det Mathis´tur, det gik også okay, der var bare lidt problemer med højre hånd, der skulle holde rebet. Så var det Hais tur, det gik også okay, og efter lidt tid gik Camo og jeg det sidste stykke op på klippen.

Jeg skulle først, så jeg gjorde som guiden sagde, han talte stille og roligt og psykologagtigt. Først satte han rebet fast i ottetallet, så satte han sikkerhedsrebet fast til karabinhagen, og så skulle jeg tage rebet i højre hånd og holde det omme på ryggen og læne mig tilbage i rebet. Uuha! Så skulle jeg gå et par skridt, give lidt reb, gå et par skridt til højre, give lidt reb, og til sidst hang jeg vandret ud fra klippen. Jeg skulle gå lidt længere ned, så skulle jeg begynde at hoppe og fjedre i benene. Der gik lidt tid, inden jeg fandt teknikken, men så begyndte det at blive sjovt. Det varede ikke længe, inden jeg stod på jorden igen. Det bar altså helt vildt fedt.

Erik viklede mig ud af rebene, og jeg begyndte at stå og heppe på Camo. Jeg kunne jo ikke se så meget dér, hvor jeg stod, men jeg så, at hun kom hen til kanten og kiggede. Desværre turde hun ikke gøre det, og jeg havde selvfølgelig medlidenhed med hende. Det var da flot, at hun var henne og kigge ned. Vi fik lov til at prøve igen, og denne gang gik det bedre med at hoppe. Jeg følte mig næsten som Spiderman… Det var utroligt hvor lange hop, man kunne tage. Det er nok en af de fedeste ting, vi prøvede på turen. Jeg nåede at prøve tre gange. Da tiden var gået, råbte vi farvel og tak til guiden, som vi i øvrigt syntes havde været rigtig god, og begyndte at trave hjem.

Da vi kom hjem til campingpladsen, ville vi gerne bade igen. Så vi trak i vores våde badetøj og gik ned til stranden, men desværre var der en masse tang i vandet. Vi gik ud på badebroen, heldigvis var der ikke så meget tang længere ude, så det første stykke måtte man gå/svømme i en masse tang, så var der et stykke, hvor det ikke var så galt. Men jeg synes altså, det var lidt klamt. Pludselig var der et eller andet, der stak mig i armen. Det gjorde biiib nas. Det lignede bare, jeg havde fået en splint i, men det gjorde virkelig ondt. Så jeg havde altså ikke lyst til at bade mere.

Camo og jeg gik op til hytterne, og vi fulgtes med Åse i bad. Jeg havde jo fået et par rimelig dårlige erfaringer med de irriterende brusere, så i dag lod jeg bare kortet sidde i maskinen, og så fik jeg et dejligt varmt bad, YES! Sabina og Åse lavede burgere, og de blev rigtig gode. Jeg var også blevet træt og meget sulten. Vi vaskede op, og bagefter gik jeg ned og købte min daglige chokofant og en pose piratos. Vi spillede FUCK i vores hytte som sædvanligt, og som sædvanligt var det skide skægt…Efter et par spil børstede vi tænder, tog nattøj på og gik i seng. GODNAT.

Fredag d. 25. august

I dag var det den sidste dag på campingpladsen, og derfor skulle vi gøre rent i hytterne. Da vi var færdige, begyndte vi at gå. Vi skulle gå Hammerknuden rundt. På vejen så vi blandt andet et par fyrtårn og Krystalsøen, der overhovedet ikke lignede en krystal, fordi det var lidt diset. Da vi kom tilbage til campingpladsen, spiste vi frokost, og bagefter slæbte vi bagagen op til busstoppestedet. Da vi kom til Rønne, spiste vi en pizza. Det smagte dejligt, det var bare lidt koldt at sidde udenfor og spise. Sent om aftenen gik vi ombord på færgen, og efter at have set Bornholm forsvinde i horisonten, jeg jeg i “seng” og faldt i søvn. GODNAT.

Lørdag d. 26. august

I dag blev jeg vækket kl. lidt i seks. Jeg var overhovedet ikke udhvilet, men jeg skulle jo ud af fjerene. Vi gik i land og slæbte vores bagage til Køge station, hvor vi ventede på S-toget. Imens vi ventede gik Torben på jagt efter morgenmad, men da der ikke var nogen bager, der havde åbent på det tidspunkt, blev det frisk frugt. Det var skam fint nok (for ikke at sige super dejligt!) Vi tog S-toget til Roskilde, og derfra regionaltoget til Nyborg, hvor min mor, far og Nutter stod og ventede, da vi kom. Det havde været en rigtig, rigtig god tur.