Illustrationer

Illustrationer

Illustrationer

Af Ida Sæderup, lærer.

Illustrationerne kunne være et forløb i billedkunst – iagttagelsestegning.

  1. ….Møllen på toppen.
  2. ….Træ ved åen.
  3. ….Hugin som ung.
  4. ….Snak ved de store sten.
  5. ….Hvad er det?.
  6. ….Fra glemmekassen.
  7. ….En ridetur på træstammen.

Alle motiverne (undtagen nr. 3) er hentet omkring skolen eller lige i nærheden. Møllen, som ligger på Ørbækvej nr. 98 bagved Astrids hus, er blevet foreviget af eleverne i billedkunst de sidste 3 år. Forløbet i billedkunst kunne se sådan ud: I første lektion henter eleverne en lille træpind fra skoven på skolens grund. Børnene forestiller sig, at de som myrer kravler rundt i barkrester og glatte sider på pinden, de lader myren fortælle billedligt. Blyantsspidsen er myrens spor på papiret om oplevelserne. Dette myre-princip: at lade blyanten fortælle hvad den ser i mikrouniverset gælder for al iagttagelsestegning: d.v.s. glem hvad de ved – og tegn det, du ser.

I senere lektioner går vi rundt på skolens område med “myreblikket” og finder spændende overflader og strukturer, som vi tegner efter, efterligner og gengiver på papiret med blyantens sprog.

Det er en stor oplevelse at leve sig ind i de forunderlige overflader som f.eks. sten eller træer har. Ved åen er der mange træer, som eleverne allerede kender fra klatreture m.m., de er gode at lave udsnitstegninger af. Mod midten af forløbet kan helheden komme mere med. Eleverne finder selv emner: (sko, fugle, sten, legetøj, cykler) som han/hun ønsker at fortælle om billedligt. Hele emnet tegnes. At tegne efter en udstoppet  fugl (eller endnu bedre efter en levende), er en god fordybelsesopgave. Fuglens dragt har et fantastisk “tagdækket” mønster af blødt og glat materiale.

Sidst men ikke mindst “projekt Møllen på toppen”. Børnene får lov til at komme ind i møllen og snuse og fornemme møllens tidligere funktion. Nu er de klar til at tegne den både i detaljen og helheden. Processen  er fantastisk, men for mig er det også et glædeligt øjeblik, når alle møller er indrammede og hænger på udstilling på skolen. Billederne er alle unikke – som eleverne.

Én af tegningerne er gået “tæt på” noget fra et dyr fundet i Argentina. Kan du gætte hvad det er? 

Leave a Reply