9. klasses Islandstur i september 2007

Af Rikke, Rikke og Kathrine.

Efter flere måneders hårdt og slidsomt arbejde, hvor vi bl.a. bagte kager, pakkede tobak og sorterede plastik, tog vi endelig mandag d. 10 september klokken meget tidligt af sted til Island. Vi blev indkvarteret på Atley Guesthouse, som kan sammenlignes med en idrætsarena/hostel i Danmark. Vi smed vores bagage i et værelse og tog de vilde bybusser, hvis chauffører kører som radiobilerne i tivoli, til Reykjavik. Efter en udmattende “shoppingtur” i Reykjavik, tog vi tilbage til hostelet og fik en god nats søvn.

Tirsdag tog vi bussen op nord på til den lille by Reykholar, hvor vi skulle udveksle med deres lokale skole. Det var en lille skole med knap 30 elever. Vi mødte eleverne, blev vist rundt på skolen og installeret på værelserne. Skolen var en tidligere kostskole, så de havde værelser stående til os.

Onsdag fulgte vi elevernes timer, der bl.a. var dansk og islandsk. Da vi havde fri, blev eftermiddagen hurtigt brugt til technotramperi, tøjvalg og dagbogsskrivning. Der skulle nemlig være disco på skolen om aftenen. Der var to andre skoler, som skulle møde. De kørte i ca. 2 timer for at komme til disco på en onsdag – så langt var der til de nærmeste skoler.

Dagen derpå skulle vi spendere sammen med eleverne i endnu en skoledag. Dagen gik med dansk, billedkunst, islandsk, svømning i byens udendørs svømmepøl og idræt. Efter skoletid tog vi hjem til eleverne for at se, hvordan de boede og overnattede der.

Om fredagen tog vi på udflugt sammen med skolen til en “skov” i nærheden. Denne “skov” ville i Danmark blive betegnet som hæk. Farer du vild i en islandsk skov, vil løsningen være at rejse sig op…

Vi klatrede også opad en bjerg langs et vandfald. Efter vi var halvvejs, og islændingene var helvejs, skulle vi ned igen. Idet islændingene er født med vandrestøvler på, var de jo ret hurtigt nede, da vi var nået 10 meter. Efter skolens medbragte frokost skulle vi på strandtur. En af de islandske drenge hoppede i badebuksen og spadserede kæphøj ud i bølgen blå. Dog gik bølgen ikke højere end til anklerne, så “ud i bølgen blå” kan man vel ikke kalde det. De energiske lærere grillede islandsk hotdogs, hvilket var en meget spændende kulturel smags-oplevelse. Bussen kom, vi sagde farvel, og vi kørte igen til Reykjavik, hvor vi tog i den gratis skøjtehal på vandrehjemmet, så vi kunne få mange vabler og ømme ben.

Lørdag tog vi en guidet tur i “Den Gyldne Cirkel”, som består af et hurtigt stop ved nogle drivhuse, hvor de kan dyrke frugter pga. de varme kilder under jorden. Vi så også det store vandfald Gullfoss, hvor det blæste en hel pelikan. Det var rigtig flot, selv om det regnede og begyndte at småsne. Derefter tog vi til Geysír, hvor vi fik frokost og var på geologisk museum. Da vi skulle se Geysírne, stod det ned i stænger, og vi nåede kun at se den springe én gang, da ventetiden var længere end beregnet – måske pga. det kolde vejr. Efter Geysírne var næsten stop Þingvellir, hvor vi kunne se pladetektonik og verdens første parlament.

Lørdag aften spiste vi pizza “en masse”. Vi var i skøjtehallen, både for at skøjte, men også for at se nogle unge spille ishockey.

Søndag var dagen, hvor vi havde både mentalt og økonomisk overskud til at tage på hvalsafari. Men desværre ringede hvalsafariselskabet og meldte afbud pga. dårlige vejrforhold. Så vi spenderede 4 timer på at sidde på gangen og spise chokolade. Klokken 11.00 kom de vilde bybusser dem med tivolis radiobiler, og hentede os. Vi stod af og på en anden bys, hvor vi kørte til Den Blå Lagune. I Lagunen lugtede det kun, imod vores forventninger, under vandet, hvor det mudderlignede slam lå.

Aftenens program lød: pak og sov! Natten til mandag kom bussen og hentede os meget tidligt. Vi tjekkede ind, lufthavnsshoppede, boardede og fløj med pilot, der muligvis havde trukket sit flyvercertifikat samme sted som buschaufførerne. I Kastrup Lufthavn ankom alle kufferter… eller næsten da. Cecilies kuffert havde forvildet sig væk fra flokken og var næsten på vej til Istanbul. Men heldigvis mellemlandede den i Kastrup. Vi kidnappede den og gik til frokost.

Charlotte, med den brækkede arm, fandt sin fremtidige husbond, som hjalp hende ned af trappen, da hun havde både en iceblend, en flaske og et æble udover kufferten. Alt åndede et øjeblik idyl, men da han desværre ikke gik ind for lufthavnsbryllupper, måtte de nøjes med en lufthavnsflit.

Toget kl. 14.40 stoppede, vi stod og steg af kl. 16.30 i Nyborg. Efter en god og lidt udmattende tur var alle glade for at komme hjem til det varme Danmark.