Prag-turen

Af Gitte Greve og Helle Nielsen, forældre.

Søndag den 1. september tog 9. klasse til Prag sammen Holger og Lissy. Vi var jo forældre, Gitte og Helle, som havde fået tilbudet om at komme med, da det var en meget spændende rejse vi skulle ud på.

Vi skulle køre i bus derned og det var lidt hårdt at sidde i en bus i 16 timer. Efter vi var kommet over den Tjekkiske grænse var det som landskabet ændrede sig totalt. Det var utrolig smukt med bjerge lige så langt øjet skuede.

Mandag formiddag ankom ved til hotel Kosicka, et lille fint hotel, hvor vi fik morgenmaden serveret. Efter vi var blevet indlogeret på vores værelser gik vi til byens centrum. Det er nok det smukkeste syn vi har set, vi var meget imponeret over byen og alle bilerne holdt tilbage for os ved vejene. Vi behøvede ikke være nervøse selvom der var en voldsom trafik hele tiden.

Vi bemærkede hurtigt, at der ikke var neonreklamer som her i Danmark, men masser af spir, tårne og marmorbelagte gader i små brosten, med masser af forskellige flotte mønstre. Om aftenen var vi i teatret; Laterna Magica, som var en fantastisk oplevelse, med spejlbilleder og en meget flot forestilling om kærlighed. Det var en utrolig opsætning, som aldrig er set her i landet. Derefter gik det hjemad med linie 22.

Tirsdag var vi på en heldags sightseeing med guide, som viste os de utroligste eventyrslotte. Det var meget interessant at få historierne om disse meget gamle og flotte bygninger. Domkirken var utrolig smuk, mosaikken vidunderlig og vi kunne ikke andet end kigge. Vi var også i det gamle jødekvarter, som var meget anderledes end selve byen. Overalt i byen rejste der sig statuer, man forstår hvorfor Prag kaldes den gyldne by, spir overalt og forgyldte tårne, så man følte sig som i 1001 nats eventyr.

Samme dag var vi også på Karlsbroen, der er en utrolig smuk gammel bro. Smuk med statuer på begge sider, hvor nyforelskede par kan nyde udsigten og det var så smukt, så smukt. Om aftenen var vi igen i teatret, denne gang var det i sort teater. Det var en sjov oplevelse med fluoriderende lys, alt var sort i baggrunden og alt andet var selvlysende. En oplevelse vi aldrig har set magen til. Derefter gik vi til Karlsbroen igen, da vi gerne ville se den i mørke og aldrig har vi set smukkere syn. Slottene der er oplyst af store projektører og stemningen der oser af romantik. Det vrimlede med folk og vi var på intet tidspunkt nervøse for at færdes i byen i nattetimerne, vi var helt trygge. Selvfølgelig var der pushere og fattige stakler, men de var en del af byen og vi følte ingen angst for dem.

Onsdag skulle vi på heldagstur til Konepusy med guide. Vi skulle se drypstenshulerne, hvilket var fantastisk at se. Over 60 m under jorden var de smukkeste landskaber, man forundres over hvad vand an gøre, det var en helt unik oplevelse.

Bagefter kørte vi til Karlstejn, hvor vi skulle se en meget gammel borg. Her havde vi vores egen guide med, der oversatte de tjekkiske guides fortællinger om kongen der blev gift som 7-årige og havde 4 koner. Historien om at det kun havde taget 17 år at bygge borgen var vi meget imponeret over, da de jo ingen hjælpemidler havde dengang.

Torsdag var var på besøg med guide til Sos u Vinohradskeho Hrbitova, som var en skole for gymnasieelever, men  der var desværre ingen elever, da skolen var blevet slemt beskadiget af de enorme vandmasser der har været dernede og som byen bar præg af flere steder. Men der var fuld gang i genopbygningen.

Efter besøget på skolen tog vi med Sporvogn til byen igen, hvor Holger viste os rundt i byen, vi så det dansende hus, som var et meget spændende bygningsværk og også lidt mærkeligt. Vi nåede også at se John Lennon muren, som er et fredet mindesmærke til ære for ham.

Derefter var der tid til shopping, ungerne fik shoppet en hel del og drengene fandt hurtigt ud af, at der kunne købes mærketøj for få penge og pigerne fik også handlet. De slæbte rundt med poser med mange fine ting, tasker, punge, m.m.

Vi voksne spiste på restaurant nærmest hver dag, tænk at få et lækkert måltid serveret for under 50 kr. skønt liv!

Om aftenen tog vi til Europas største springvand, en oplevelse der var helt unik, vandet dansede og sang for os, mens der blev spillet musik fra Ringenes Herre. Det var helt ufatteligt smukt, og man må sige at Tjekkerne er utrolig dygtige til at lave sådanne opsætninger som er helt unikke, men det skal ses før man forstår, da det er svært at sætte ord på denne oplevelse.

Fredag var det så ved at være hjemtid igen, desværre for der er helt sikkert meget vi ikke nåede at se, men det var helt sikkert en dejlig oplevelse. I skal også vide, at vi var superstolte over at være sammen med de unge mennesker i 9. klasse. De var så glade og harmoniske og gode til at passe på hinanden. Vi nød hvert sekund med dem og vi har fået vores livs største oplevelse, ja vi har været i 1001 nats eventyr. Samtidig vil vi sige tak til Holger og Lissy for det valt helt sikkert jer der gjorde turen til en kæmpeoplevelse. Det var utrolig godt og veltilrettelagt. TAK.