Vand, ild, jord, luft og liv.

Vand, ild, jord, luft og liv.

Vand, ild, jord, luft og liv.

Af Torben S. Hansen, lærer.

Naturlegepladser er inden i varmen for tiden. Der findes mange udforminger rundt om i landet. En af de interessante er DGI´s naturlegeplads på Karpenhøj ved Fuglsøcentrer. Den er udført i rå naturmaterialer og er meget spændende. Fald af store sten, træstammer, og sælsomme væsener savet ud med en “behændig” motorsav. En legeplads fuld af fantasi og så har den oven i købet været billig at anlægge.

Sansehaven i Fælledparken i København er også et værested for børn og voksne. Her går man helt i den modsatte grøft, den er arkitekttegnet og udført af gartnere. Dyrt har det været, og intet er overladt til tilfældighederne. Det understreget på et skilt, at “dette er ikke en legeplads med et sted, hvor man kan gå rundt og åbne sine sanser, lugte til de krydderurter, som er plantet rundt om i bedene. Mærke overfladestrukturen på træer og natursten”. Hele projektet er vel beskrevet og virker noget fortænkt. Det kan dog tænkes at storbymennesket “tilbage til naturen” den korte stund, det er i sansehaven. Det er pænt, men ulidelig kedeligt.

Men for børn hører leg til også at indeholde “rum” med alsidige kvaliteter. Hele friskolens grund ser jeg som et stort område for børn. Der er allerede mange lege”rum”, men vi kan godt videreudvikle stederne. Og det skal vi gøre. Kun få andre steder i samfundet er der tænkt på børns leg. Men her skal og vil vi se verden i børnehøjde. Hvilke rum har vi da:

– Boldbanerne.

– Birketræerne langs boldbanerne.

– Naturlegepladsen.

– Solgården.

– Klatrestativerne ved solgården.

– Sandkassen og gyngerne.

– Krattet bag gymnastiksalen.

– Perlestenene på gårdspladsen.

Børn har ret til krat.

Titlen er fra en brochure fra Danmarks Naturfredningsforening, som vil formidle naturoplevelser til børn, forældre og undervisere (det pædagogiske folkefærd). Den gør os opmærksomme på at holde balancen mellem velfriserethed og vildskab. Der skal være steder at gå på opdagelse, steder at gemme sig og lave huler. Steder for småfolk og trolde, hvor de voksne ikke kommer. Vi har det krat her på skolen. Det bobler af huleboere i frikvarterene og om eftermiddagen, men vi siger ikke, hvor det er.

Retten til at risikere at slå sig, når man leger.

Er det så forfærdeligt at slå sig, så man ikke skal risikere de svære steder nede på naturlegepladsen? Nej …. mon dog.

Ronja Røverdatter øvede sig i at passe på sig selv ved at balancere på kanten af helvedsgabet og sågar springe frem og tilbage over det. Hun opsøgte de farlige og spændende steder for at lære at tage sig i agt. Selvfølgelig skal vi også have farlige steder på vores legeplads. Vi skal ikke være dumdristige og skødesløse, men der skal være svære steder, som giver ekstra motoriske udfordringer og kræver hårfin balance.

Motorikkens legeplads levner udfordringer til de klatrende, vippende og balancerende børn, som elsker “sørøverleg” og “jorden er giftig”. Derfor placerede vi de to “Godzillaspor” midt mellem de to klatrestammer og syvstjernen på naturlegepladsen, så hele området nu hænger sammen.

Selvfølgelig er det sjovest at score et mål med rigtig net i. 

“Lille Hugo lægger bolden til rette på pletten og gør klar til at skyde straffe. På stregen står hans duellant med sin nye målmandshansker klar til at side sig. Hugo hugger til bolden og den stryger i rusen helt oppe i “Jacob”. Målmanden har smig sig til den forkerte side, men han smed sig dog og fik grønne bukser og jord på tøjet. Et tydeligt bevis på hans engagement.” 7-mandsmålene på boldbanen har klart forbedret boldbanen, og de to minimål på den lille bane i hullet er god til småboldspil for småbørn.

Ilden har fået sin bålplads samme sted som danselabyrinten, som iøvrigt meget gerne må bedanses af alle i trampedanse og lignende. Når vi drømmer færdigt ved banen, er det om et vindskjul, et shelter med plads til 10-15 børn og 2-3m brænde, så vi kan overnatte med hele klasser på dette “udsted” langt væk fra civilisationen, kun med bålet og shelteret som det samlende og varmende midtpunkt.

Vand, ild, jord, luft og liv er de 5 elementer, som vi på legepladsen også skal forholde is til. Vi mangler klart vandet. Vandet er vel nok det bedste legetøj. Når vi leger med idéen, er det i form af fladbundet sø og/eller et rislende strømfald. Til slut vil jeg sige, at vi her på skolen allerede har en superflot legeplads. Jeg studerer altid legepladser på de skoler og i de byer, jeg kommer til. Og jeg må indrømme, at det er svært at finde noget, som slår vores. Men derfor skal vi nok alligevel bruge kræfter på at videreudvikle det, vi har, og udvide legens rum.

Leave a Reply